Les ve škole

Žáci šesté třídy se v rámci výuky ekologického přírodopisu účastní mezinárodního programu Les ve škole, který běží v 21 zemích světa. Jedná se o program, který hravou formou odhaluje principy fungování lesa a jeho ochrany prostřednictvím aktivit do školy i do lesa. Snaží se žákům zprostředkovat přímý kontakt s přírodou, zažívat výuku v přírodě (na školní zahradě, v lese). Naším cílem je, aby děti považovaly les za zajímavé a bezpečné místo, které jim nabízí mnoho příležitostí ke zkoumání i zábavě.

Děti plní v průběhu školního roku postupně různé úkoly, tvoří si Lesní deníky podle vlastních zážitků, vytvářejí zprávy z jednotlivých činností. Pokud úspěšně projdou celým programem, sestaví se svým učitelem závěrečnou zprávu, v níž shrnou svou celoroční práci. Odměnou jim bude skutečnost, že se stanou patrony 10 m2 lesa, ze kterého v budoucnu vznikne nový český prales pod horou Ještěd.

Ukázky zápisů žáků do Lesních deníků

Výroba krmítek pro ptáčky (Barbora Vilémová, 21. 12. 2013)

Paní učitelka nám zadala úkol, abychom vyrobili krmítka pro ptáčky. Rozdělili jsme se do skupinek. V naší skupině byla Magda, Kuba a Bruno. Byla to legrace! Nejprve nám nešla provléknout špejle přes spodní dírku v květináči, ale pak jsme přišli na to, že ji jednoduše můžeme provléct druhou stranou. Na provázku byla uvázaná lojová koule. Jakmile jsme vše dokončili, tak nás paní učitelka vypravila ze třídy a odvedla do šatny. Oblékli jsme se a šli ven. Vyrobená krmítka jsme mohli vyvěsit kdekoliv na školní zahradě.

Naše krmítko jsme pověsili na vysoké jabloni. Bez žebříku se nám tam špatně lezlo. Nakonec tam Kuba vyšplhal a krmítko pověsil, já, Magda a Bruno jsme ho jistili. Vše dobře dopadlo a krmítko zatím na jabloni drží. Doufám, že se bude ptáčkům líbit.

Hodina přírodopisu na školní zahradě (Jan Gabriel, 28. 3. 2014)

Dnes jsme šli s paní učitelkou z hodiny přírodopisu ven na školní zahradu. Rozdělili jsme se na týmy a plnili jsme různé úkoly, například: najděte a zapište co nejvíce kvetoucích bylin. Dostali jsme na to 5 minut a poté jsme se sešli a spočítali body. Někdo měl málo věcí a někdo tolik, že musel škrtat. Pak jsme dostali další úkol a tak jsme to udělali ještě nejméně dvakrát. Nakonec jsme vše vyhodnotili a nejlepší tým dostal malou jedničku. Jenže došlo ke shodě, tak dostaly jedničku týmy oba.


Kontrola krmítek pro ptáčky (Jan Bednář, 8. 4. 2014)

V úterní hodině přírodopisu jsme šli na školní zahradu zkontrolovat, kolik ubylo loje z našich krmítek pro ptáčky. U některých skupinek nestálo štěstí a krmítko už nenašli. Má skupina však štěstí měla a krmítko jsme našli. Byli jsme spokojeni, protože ptáčkové krmítko úplně vyprázdnili! Pokud bylo hledání krmítka úspěšné, všechny skupiny se s ním vyfotily. Když jsme se vyfotili, šli jsme zpátky do školy.


Přírodopis na školní zahradě

V hodině přírodopisu jsme se vydali ven na školní zahradu. Paní učitelka nám vymyslela super zábavu – poznávali jsme kvetoucí byliny a následně jsme je fotili. Naše třída byla rozdělena do skupin a za úkol jsme měli udělat prezentaci se jmény a fotkami těchto bylin.

Povolen byl vstup na skalku, ale za to bylo zakázáno arboretum. Všechny nás to moc bavilo. Nejlepší skupina vedena Richardem našla dokonce 14 názvů kvetoucích bylin. Naše skupina měla názvů bohužel jen 8, ale získali jsme druhé místo. Dalo nám to moc práce, ale poznali jsme mnoho krásných jarních bylin. Každá skupina měla výslednou prezentaci moc hezkou. Nejvíce se nám ale líbila ta naše.

Zapsaly: Barbora Šircová a Hana Kopelová